fino wordt volwaardig: globalisering staat voor de deur

25.04.2018

Kassel. fino wil de Europese en achtereenvolgens wereldwijde markt betreden om zijn leidende positie in Duitse FinTech-ondernemingen te behouden. Toekomen op buitenlandse markten is immers niets anders dan een logische uitkomst in een geglobaliseerde wereld. En sinds de EU-richtlijn PSD2 van kracht is geworden, is het voor fino gemakkelijker geworden om niet alleen zijn slimme financiële diensten op internationaal niveau te vestigen, maar ook om actief deze nieuwe, Europese markt mede te creëren. “We willen niet in de laatste plaats onze partners bijblijven, die ook op het internationale toneel spelen”, legt Florian Christ, oprichter en CEO van fino, de beslissing uit.

Hoewel digitale bankdiensten al goed ingeburgerd zijn in Duitsland, is het nog steeds een heel ander verhaal in sommige van de buurlanden. In Spanje zijn er bijvoorbeeld nauwelijks aanbiedingen voor online bankieren, ondanks de groeiende vraag naar slimme en efficiënte betaalmethoden. Ook in Italië en Griekenland was het banksysteem tot nu toe minder innovatief. Samen met zijn opmerkelijke partners kan fino deze situatie het hoofd bieden en een voortrekkersrol vervullen in digitale financiële diensten, die ver voorbij de Duitse grenzen reikt.

“Naast de overweging om voet aan de grond te krijgen in een onderontwikkelde markt, hebben we bij fino het idee om te overtuigen met onze productbenaderingen”, onthult Florian Christ.

In Kroatië word bijvoorbeeld vaak van account gewisseld. De ingenieuze Account Switching-service en Account Switching Aid van Fino zouden hier een geschikte aanpak zijn. In Spanje en Frankrijk wordt elke tweede betaling echter per kaart gedaan – “wat betekent dat dit aspect een mogelijkheid voor productontwikkeling is”, vervolgt Christ. En zelfs de Noord-Amerikaanse markt, die de grootste is, is de moeite waard om Fino’s innovatieve producten over de Atlantische Oceaan te introduceren. Het is tenslotte de visie van het bedrijf om tegen 2020 in elke tweede achterzak, in heel Europa en de VS, fino te vinden.