fino wordt gereguleerde betalingsinstelling in overeenstemming met PSD2

15.01.2018

Kassel. 13 januari was de sluitingsdatum van de BaFin (Federale Financiële Toezichthoudende Autoriteit) voor aanvragen met betrekking tot registratie en autorisatie voor Account Information Service Providers (AISP) en Payment Initiation Service Providers (PISP). Fino heeft zijn aanvraag ingediend en ondergaat nu het autorisatieproces.

fino is van tevoren op de toepassing gericht en heeft in december 2017 het bedrijf “fino run GmbH” opgericht, met name met het oog op de PSD2-implementatie en de BaFin-verordening.

De onafhankelijke dochteronderneming heeft veel voordelen. Enerzijds stroomlijnt en bundelt het op efficiënte wijze alle activiteiten met betrekking tot activiteiten, service en regelgevingsaangelegenheden; aan de andere kant blijft het productontwikkeling bij de vorige bedrijven dynamisch en snel maken. Dynamiek, innovatie en regulering zijn geen contradicties: “We zien de BaFin-regulering zelfs als een innovatiebooster! Als AISP’s en PISP’s handelen we doelgerichter en zetten we nog een stap in de richting van onze partners “, zegt Florian Christ, CEO & oprichter van fino.

Als een dochteronderneming van fino create GmbH, die werd opgericht in juli 2017, wordt de scheiding tussen ontwikkeling en traditionele activiteiten in het in Kassel gevestigde FinTech-bedrijf nog meer benadrukt. Omdat de vorige bedrijven fino GmbH (Think Tank) en fino digital GmbH (Switching Services) niet meer in nauw contact met klanten of hun gegevens komen, kunnen ze gestroomlijnde structuren en procedures gebruiken.

Wat verandert er voor de partners van fino?
Wat betreft de manier van samenwerken, verandert er niets. Alle fino-services werken en werken normaal. De gebruikelijke hoge normen van transparantie en veiligheid zullen nog meer worden versterkt dankzij PSD2 en de BaFin-implementatie.

fino ontgroeit nationale grenzen
Met de oprichting van fino run GmbH breidt fino zijn rol als innovatieve FinTech-onderneming verder uit. In de volgende stap zal het nieuwe bedrijf zijn eigen internationalisering bevorderen. Dat betekent dat samenwerkingen met bedrijven, die een gereguleerde en competente partner willen gebruiken voor de werking van hun producten buiten de federale republiek, ook in de toekomst kunnen worden ondersteund.